Bagom Kristian

Kristian Marius Andersen er vokset op i Nordengland som søn af en dansk far og en engelsk mor. Allerede som treårig kunne Kristian gengive en melodi på sit legetøjskeyboard - lige efter at han havde hørt den i radioen. Som fireårig trænede han selv i at spille klaver, og som seksårig begyndte han at modtage klaverundervisning, hvor det hurtigt stod klart, at Kristian havde absolut gehør. 

De gode ører og 10 fænomenalt hurtige fingre bragte sidenhen Kristian ind på en af Englands berømte talentskoler for unge musikere; Cheetham School of Music. Da var han 14 år. Da han var fyldt 19, rejste han til Norge, hvor han arbejdede som organist. Men hans danske aner fornægtede sig ikke - i hvert fald så han et jobopslag fra Herning Kirke, søgte og blev i 2005 ansat som organistassistent ved Herning Kirke.

 

Således omplantet til Herning fortsatte Kristian musikudøvelserne og -studierne, denne gang ved Det Jyske Musikkonservatorium, hvor han tog eksamen fra i 2010 - og i 2012 blev han færdiguddannet fra konservatoriets solistklasse.

Herning og drengekoret 

Kristian Marius Andersen har slået rod i Herning, og sammen med Herning Kirkes Drengekor, som han akkompagnerer, har han turneret overalt i Danmark og på koncertturneer i både Europa, USA  og Australien med koncerter i blandt andet Notre Dame i Paris og Grace Cathedral i San Francisco, Berliner Dom og Operahuset i Sydney. 

Overalt bliver han hyldet for sin store musikalitet, sit helt ekstraordinære tekniske overskud, og ikke mindst som en gudsbenådet improvisator:

"Det geniale musikgeni fra Herning", "Den virtuose enspænder", "Sin generations bedste til at improvisere", "Den ferme tangentspiller" og "Tangenttroldmanden" er blot nogle af de mange anerkendende tilnavne, der er blevet knyttet til Kristians person og talent.

Om sin barndom og sin indre rytme har Kristian udtalt:

- Jeg gik og bankede på alle ting og brugte dem som tromme, men det vigtigste var, at jeg en dag hørte en sang i radioen og bagefter gik hen til et keyboard, vi havde, og spillede den samme melodi helt perfekt, uden at jeg nogensinde havde lært noder. Så det var min mor, der lagde mærke til, at jeg havde et talent.

- Jeg kan huske, at min klaverlærer tit måtte sige til mig, at jeg skulle spille, hvad der stod i noden og ikke alt muligt ekstra. Jeg flettede selv nye toner og melodier ind der, hvor der var en pause i musikken. Den slags musik, jeg spillede i begyndelsen, var kun tostemmig, men jeg syntes, det lød bedre med flere stemmer. 

Multimusiker
Ved siden af sit flittige musikerliv ved Herning Kirke har Kristian også koncertvirksomhed som både jazzmusiker og koncertpianist.

Kristian har desuden spillet til store fester, til åbninger af nationale og til internationale konferencer, som akkompagnatør for en lang række professionelle sangere og musikere. Søren Ryge Petersen har flere gange haft Kristian med i sine haveprogrammer. Et af de mere specielle jobs er, at Kristian leverer ”morgenvækningsmusik” til en app., som tilbyder en nænsom start på dagen i Jazz på svenska-stil.